Dinsdag 3 April (Part 1) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van SSMNW - WaarBenJij.nu Dinsdag 3 April (Part 1) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van SSMNW - WaarBenJij.nu

Dinsdag 3 April (Part 1)

Door: Julia ssmnw

Blijf op de hoogte en volg SSMNW

03 April 2012 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal!
Dinsdag zijn we naar het Clinical Imaging Research Centre (CIRC) geweest.
In dit instituut wordt onderzoek gedaan naar de verbetering van medisch beeldvormende technieken zoals; MRI, PET en CT.
Prof. David Townsend vertelde ons over de allernieuwste MR-PET scanner (oktober 2011) die afgelopen zaterdag was binnen gebracht. Hiervoor (om het uber luxe en nieuwe gebouw met veel glas te besparen) werd er een gat in de grond gegraven naar de kelder van het CIRC, waar de scanner werd binnen gehaald.
Er zijn in Singapore 2 MR-PET scanners van Siemens. Hiermee is Siemens de eerste die een klinische MR-PET scanner heeft uitgebracht.
Dr. S. Sendil Velan vertelde ons over zijn onderzoek wat gaat over het in beeld brengen van obesitas en diabetes met behulp van NMR Spectoscopie. Hierbij worden metabolieten gemeten mbv spectroscopie. Onderzoek naar obesitas en diabetes staat hier in Singapore hoog in rang omdat de incidentie van diabetes in dit gebied zeer hoog is.
Prof. Nge Thang vertelde ons over de toepassing van “Dynamic contrast enhanced MRI” in kanker onderzoek. Hierbij wordt er ingegrepen op de angiogenese in tumoren. Medicatie die nu gebruikt wordt zoals; sorafenib en sunitinib werken anti-angiogenetisch, met als doel de bloedtoevoer naar het tumorweefsel te verminderen/ afsluiten.
Dr. Steven Grantam vertelde ons over het gebruik van de “functional MRI” voor hersenfunctie testen. Met een simpele leertest werden de hersen activiteiten van de proefpersonen/ patienten gemeten. Hierbij lag de focus op wat het IQ zegt over de hersenactiviteit en of dit gelinkt kan zijn aan autisme en/of schitzofrenie. Hierbij is er ook gekeken naar het effect van beweging op depressie.
Na deze praatjes hebben we een rondleiding gekregen en hebben we een patient demo mogen zien van een MRI scan, wat erg leuk was! Ook hebben we een kijkje mogen nemen naar de MR-PET scanner.
Na deze enerverende ochtend werden we opgehaald door taxi’s en naar het Mount Elizabeth Hospital gereden, wat meer weg had van een oud stoffig bejaardetehuis…. (overal lag tapijt) Meer daar over lees je in de volgende blog;)….