Donderdag 5 april (Part 1) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van SSMNW - WaarBenJij.nu Donderdag 5 april (Part 1) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van SSMNW - WaarBenJij.nu

Donderdag 5 april (Part 1)

Door: Dorette ssmnw

Blijf op de hoogte en volg SSMNW

05 April 2012 | Singapore, Singapore

Vandaag hebben we kennis gemaakt met een van de (vele) nieuwe onderzoeksinstituten van Singapore: het Mechanobiobology Institute, onderdeel van de National University van Singapore. Na een welkome ice coffee voor ondergetekende zijn we opgehaald door een vriendelijke dame die zelfs een speciaal papier met ' VU University Amsterdam' bij zich had: we werden verwacht ! Via de vele schaduwrijke buitengallerijen die de studenten gebruiken als studieplek leidde zij ons naar de tiende verdieping met enorme glazenpui. Een plek bij uitstek voor een uitzicht op Singapore.

In twee verschillende groepen werd ons vol trots het instituut getoond: vele microscopen speciaal in donkere kamers en grote open lab ruimtes en werkruimtes om het overleg tussen verschillende groepen binnen het instituut te bevoorderen. Het onderzoek richt zich onder andere op het maken van een catalogis van de invloed van alle proteinen in verschillende soorten cellen en de invloed van mechanische krachten op cellen die op micropilaartjes van het polymeer PDMS zijn geplaatst. Ook wordt er veel met stamcellen gewerkt gezien de regelgeving, zolang er geen veiligheidsgevaar is, in vergelijking met Europa minder streng is.

Onze gids, een nederlander die al bijna 20 jaar in het buitenland woonde, was blij om met ons zijn Nederlands te oefenen. Hij vertelde, afgezien over het onderzoek, graag over Singapore en zijn ervaringen als buitenlandse onderzoeker over de wondere ontwikkeling die het land de laatste jaren doormaakt en hoe Singapore hier mee om gaat. Over de invloed van de grote investeringen die de Singapourse overheid doet in het opzetten van een hoog gerankte universiteit en onderzoekswereld, over de strenge veiligheidsregels die invloed hebben voor het opzetten van onderzoek (sommige chemicalien zijn enkel met politie toestemming te krijgen waardoor het langer duurt) en waarom veel buitenlandse onderzoekers naar Singapore komen om hier te werken. Erg interessant om de (werk)cultuur steeds beter te leren kennen !

Een meer dan heerlijk ruikende en ogende lunch wachtte ons op de in ruime lobby. Lekker eten, een mooi uitzicht en leuke gesprekken met de onderzoekers van het instituut: iedereen leek het goed naar zijn zin te hebben.

Het instituut wilde ons graag kennis laten maken met de mogelijkheden om een stage of PhD te doen bij hen. Een collegezaal met gelikte MBI-collegeblokjes en flesjes water wachtte ons op. Eerst onze eigen presentatie over onze studie, die behalve door de directe betrokken voorlichters ook door veel andere onderzoekers werd bijgewoond. Daarna werd ruimschoots de tijd genomen om ons op zeer enthousiaste manier voor te lichten over de manier waarop MBI onderzoek doet en de vele mogelijkheden voor beurzen kwamen aan bod.
Het hoofd van de administratie wilde zeker zijn dat de voorlichting geen vraag onbeantwoord zou laten en heeft spontaan nog vier PhD studenten geregeld die in kleine groepjes al onze vragen beantwoordden. Veel gestelde vragen waren wat nu werkelijk de voor en tegens waren. De huren zijn relatief erg duur wat nadelig is maar de grote veiligheid op straat en in het land wordt enorm gewaardeerd. Zelf heb ik dat tot nu toe ook zo ervaren: je voelt je echt op je gemakt, overdag en 's nachts, er is enorm veel leven op straat en iedereen is in aangename bedrijvigheid.

Samenvattend, een interessante dag waarin we veel te weten zijn gekomen over het slechts drie jaar oude MBI en de Singapourse manier van een onderzoeksinstituut opzetten. Een geslaagde en gezellige dag !

Dorette

• 05 April 2012 - 16:17

Hilbert Moll:

Heel erg leuk en interessant om op deze manier op de hoogte te blijven!
    Nog heel veel plezier de tweede helft van jullie verblijf!

• 06 April 2012 - 06:22

Lydia:

Tom gefeliciteerd met je verjaardag!! Hebben ze wel gezongen voor je?
    Geniet ervan.

Groeten

• 06 April 2012 - 17:06

Maxim:

Dat hebben we zeker! Zal het trouwens doorgeven aan Tom.