Woensdag 4 april (part 1) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van SSMNW - WaarBenJij.nu Woensdag 4 april (part 1) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van SSMNW - WaarBenJij.nu

Woensdag 4 april (part 1)

Door: Anke ssmnw

Blijf op de hoogte en volg SSMNW

04 April 2012 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal,

Vandaag stond ons tweede bedrijfsbezoek tot nu toe op de planning en aan mij de taak om hier een mooi verslagje over te schrijven voor het thuisfront. Dus zie hier:

Vanochtend, woensdag 4 april, werden wij door de commissie om 9.00u stipt verwacht in het kleine halletje van ons hostel om gezamenlijk richting het Institute of Medical Biology (IMB) te vertrekken. Hoewel de een wat frisser en wakkerder was dan de ander (wellicht had dit te maken met het feit dat een deel van de groep de verjaardag van Bob gisteren nog goed heeft gevierd onder het genot van een lekker drankje) leek de groep om ongeveer 9.00u inderdaad klaar voor vertrek. Eenmaal buiten op de stoep wees een ronde buddy-check (ons prachtige systeem om te ontdekken of de groep compleet is) echter uit dat toch niet iedereen er was. Gelukkig kwamen de laatkomers slechts enkele minuutjes later aanzetten en konden we toch min of meer op tijd vertrekken naar het metrostation ‘Farrer Park’ voor ons zoveelste metroritje. Helaas hadden we vandaag een beetje pech met de metro: hij was stuk en alle passagiers werden vriendelijk doch dringend (zo gaat dat in Singapore) verzocht uit te stappen.. Gelukkig kwam de volgende trein snel, maar dit leverde wel enkele minuten vertraging op met als gevolg dat we net ietsje te laat onze bestemming bereikte. Maar ach, beter laat dan nooit en bovendien was er al gebeld om onze kleine vertraging aan te kondigen, dus niks aan de hand…

We werden op het IMB ontvangen door dr. Vandana Ramachandran, die na haar promotie in Amerika het onderzoek vaarwel had gezegd en nu als administratief medewerkster op de afdeling werkte. Zij leidde ons samen met een collega kort rond over de labafdelingen van het instituut waarna we in twee groepen werden ingedeeld. De ene groep zou eerst een presentatie over het onderzoek van haar collega’s krijgen en de andere groep zou worden rondgeleid over de microscopie afdeling. Vervolgens werd natuurlijk gewisseld. Mijn groep - de groep Emirates, Janneke en Jeroen – werd meegenomen voor de presentatie over het stamcelonderzoek van de groep. In de eerste instantie leek de presentatie nogal geimproviseerd, maar wellicht kwam dit alleen maar doordat de onderzoekers nog even moesten opstarten (het had ‘s ochtends namelijk hard geregend waardoor de meeste blijkbaar vrij laat op hun werk waren:P). In ieder geval kregen we eerst een korte poster presentatie van een man, die Delilah tot haar grote verrassing bleek te herkennen van een foto in een artikel dat ze voor haar stage had moeten gelezen. Vervolgens werd een andere poster gepresenteerd door een vrouw, die toen ze de ruimte binnenkwam nogal verrast werd door het feit dat de gemiddelde leeftijd van onze groep rond de 21 lag in plaats van rond de 14 of 15. Gelukkig vond ze dit geen probleem, omdat we dan tenminste ‘science’ konden praten. Tot slot, werden we ook nog even getrakteerd op een algemene en uitgebreide powerpoint presentatie over de manier waarop de groep in het algemeen werkt aan het stamcel onderzoek. Dit had alles te maken met eGFP labeling, LGR5, Wnt signaling en microscopie. Voor een niet-MNW’er waarschijnlijk erg verwarrende termen, maar naar mijn idee voor een wel-MNW’er absoluut interessant!

Daarna werden we zoals gezegd rondgeleid over de microscopie unit van de afdeling. Deze rondleiding werd verzorgd door een ontzettend enthousiaste man, die blijkbaar de grote baas van de unit was. Hij liet ons de verschillende (fluorescence) microscopie opstellingen zien die de groep tot hun beschikking had. Zo kon er gebruik worden gemaakt van TIRF microscopie, gewone confocal microscopie, super resolutie technieken en lifecell imaging. Met dank aan de MNW minor Biomedische Beeldvorming kwamen al deze technieken de meeste van ons zeer bekend voor en was zijn verhaal dus prima te volgen en interessant.

Tot slot hebben we, terwijl we moesten wachten op de andere groep, nog even gezellig gepraat met dr. Ramachandran. Zij vertelde ons dat het IMB vooral focust op stamcelonderzoek, onderzoek naar genetische ziekten en huidonderzoek. Naar aanleiding van een vraag van ons over dit huidonderzoek, vertelde ze ons opeens dat het IMB ook een lab van l’Oreal huisvestte. Dit wilde enkele dames onder ons, natuurlijk nog wel even zien, en dus werd dat geregeld. Hoewel het lab er zelf (zoals ze trouwens al had aangekondigd) eigenlijk heel erg gewoontjes uitzag, kunnen wij nu toch allemaal maar mooi zeggen dat we bij l’Oreal op bezoek zijn geweest! Nouja een soort van op bezoek in ieder geval… En voor alle vriendinnen, moeders, zusjes, oma’s, tantes en alle andere vrouwen (en wellicht ook wel mannen) die dit lezen wellicht toch interessant om te weten: het onderzoek van l’Oreal (en ook de Body Shop, want dat is sind kort blijkbaar onderdeel van l’Oreal) is proefdier vrij!

Nadat we ook de vergaderzaal van het IMB nog even hadden bewonderd en uitgeprobeerd, werden we naar een leuk eettentje gebracht waar we als afsluiting van het bezoek gezellig met de hele groep hebben gegeten. Deze lunch was ook prima en bestond voor velen uit salade, want de groente wordt toch wel een beetje gemist in de Aziatische maaltijden! Toen iedereen uit gegeten en gezonnebaad was en bovendien de groep weer compleet was (dit blijft toch een hele klus), konden we met z’n alle vertrekken voor ons middag- en avondprogramma. Hier mag ik echter nog niet teveel over verklappen, want die taak is weggelegd voor iemand anders. Maar als voorproefje: volgens mij heeft iedereen het naar zijn zin gehad!