Woensdag 4 april (part 2) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van SSMNW - WaarBenJij.nu Woensdag 4 april (part 2) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van SSMNW - WaarBenJij.nu

Woensdag 4 april (part 2)

Door: Danique

Blijf op de hoogte en volg SSMNW

04 April 2012 | Singapore, Singapore

Beste bloglezers,

Op woensdagavond 4 april stond ons een zeer spannende avond te wachten, namelijk het verkennen van de tropische bushbush van Singapore. In tegenstelling tot de overleving overdag in de tropische hitte onder de felle zon, moesten we nu overleven in het donker onder het licht van de maan. Voordat we deze nieuwe ervaring konden ondergaan, moesten we weer een ritje met de metro en de bus afleggen. Deze rit werd door enkelen gebruikt om even bij te slapen om goed wakker te zijn, want tja wat konden we verwachten? Daar werd dan ook goed over gespeculeerd in de bus. Zouden er veel muggen zijn? Zouden al die dieren echt los lopen? Zouden ze wel of niet achter een hek staan? Hoe veel DEET moet je opsmeren voor een goede geur om de muggen op afstand te houden? Zouden andere dieren daar ook op reageren? Zouden die dieren al gevoerd zijn voordat wij in een (open?) wagentje langs tuffen?
Voordat we de antwoorden kregen op deze brandende vragen, gingen we eerst onze eigen magen vullen. Alsof het oermens en/of het overlevingsgevoel al in ons op kwam, liepen we af op de eerste de beste voedsel tent: Burgers met friet en pullen Coca Cola. Als toetje mochten we nog genieten van een heuse vuurshow; vuurspuwende mannen in te kleine onderbroekjes - twee met een aantrekkelijk lijf, de ander met een wat rondere hangende buik - en twee assistentes.
Om het publiek extra te betrekken in hun show werden er ook mensen uit het publiek gehaald. Natuurlijk had ik nu graag een sterk verhaal opgehangen over 24 MNW'ers en 2 docenten die samen aan het vuurspuwen waren, maar helaas zullen jullie het moeten doen met een afgezwakte versie van een blanke man met ontbloot bovenlijf die oergeluiden moest brullen.

Na deze amusante afleiding gingen ook wij in de lange rij staan voor de Night Safari Train. De Efteling achtige rij liep tot onze verbazing zeer snel door, daar kunnen ze in Kaatsheuvel nog wat van leren. In de rij werden onze vragen nog even doorgenomen en werd er nog meer DEET gesmeerd. Na een kleine 25 minuten stapte we in de tram - met een goede citroen lucht om ons heen.

Daar begon ons avontuur!.... In het donker tuften we rustig het oerwoud in op zoek naar de dieren. Door middel van subtiel aangebrachte lampen was het makkelijker gemaakt om de dieren te kunnen vinden en ook daadwerkelijk wat te zien.

Eerst mochten we kennismaken met onze Night tourgids: een man die sprak met een zwoel accent zou ons door de wildernis gaan begeleiden. Zo begon onze tocht; "If you look at the right you see the first beautifull animals". "Look at the stars, sooo beautifull". "Look at the person next to you and say something sweet or something you didn't say a long time. Ice cream..". "Do we have love couples tonight? You can take the love path".
Natuurlijk vertelde hij ons ook dingen over de wilde dieren die we zagen: luie leeuwen, een onwijs mooie tijger en grote hyena's. Die hyena's vond ik persoonijk heel erg gaaf, mooie beesten en heel anders dan de zielige figuren uit de Leeuwenkoning. Ook de neushoorns en de olifanten bleven niet onopgemerkt: "He is greeting you with his huge behind". En natuurlijke nog heel veel andere animals.
Een van onze vragen werd in ieder geval duidelijk beantwoord: er waren geen hekken om de dieren heen geplaatst, hooguit een klein grachtje bij de echte roofdieren, maar verder konden alle dieren vrij rondlopen. "At your right you see three buffalo's. Oh I just see two of them, where is the third? Ooh he is staring to you at your rigth". Op een bepaald punt stapten ook een paar grote witte flamingo's bij ons in.... (oke bijna ..)

In de tram konden we vele dieren dus op slechts enkele meters afstand bewonderen. Na deze 40 minuten durende rit hadden we nog tijd om te voet de rest van het park te ontdekken. In groepjes baanden we ons een weg door de wildernis. En jawel, dat was nog spannender! Ongelofelijk hoe dichtbij we bij echte dieren konden staan, waarvan ik vele nog nooit eerder had gezien en vaak ook nooit de naam had gehoord. Tijdens deze lopende tour werd ook een andere vraag duidelijk; niet alle dieren waren al gevoerd voordat we in het treintje stapten... (Later zal ik komen op de afloop hiervan...). Op onze looproute hebben we in ieder geval de alligators (of eigenlijk een speciale soort rivier krokodillen) gevoerd zien worden en ook drie kleine - zeer hard piepende - ottertjes. Al deze taferelen vonden op zo'n 1 - 2 meter van ons plaats. Na deze voersessie begaven we ons door een gebied speciaal ingericht voor allerlei soorten vleermuizen die vrolijk om je heen fladderden en je zeer interessant aankeken als ze op hun kop in de boom hingen.

Een unieke ervaring waar ik nog een hele nacht over door kan blijven schrijven!

Rond 22.30 keerden we weer huiswaarts. Nu antwoord op jullie brandende vraag: Ja, iedereen had de wildernis overleeft, dus wees gerust dit is niet de laatste blog..!

Tot de volgende blogs!

Groetjes,